På besök hos Skadeservice

Över 15 000 skadeärenden om året, Blekinges mest nöjda privatkunder och utmaningen att ständigt följa med i utvecklingen. Vi besöker Skadeservice hos Länsförsäkringar Blekinge.

Det är tidig morgon och på Länsförsäkringar Blekinges huvudkontor i Karlshamn. Vi möts av Mats Svensson, chef Skadeservice, som visar runt.

– Vi sitter här och i Karlskrona, berättar han. Att bara ha någon halvtimmes färdväg om vi behöver åka ut till en kund är vi i princip ensamma om i Blekinge. Närheten är allt, men det handlar inte bara om geografi. Vi har inga långa telefonköer, du kan snabbt träffa våra skadereglerare och vi finns i de digitala kanalerna. Vi prioriterar kundmötet högt och försöker vara snabba och tydliga. Totalt är vi omkring 20 personer som hanterar 15 000 ärenden om året.

Vi går förbi Anna-Carin Zielinski, skadereglerare privatkunder, som går igenom e-post och internetanmälningar.

– Jag brukar göra det innan telefonen börjar ringa, skrattar hon. En arbetsdag är aldrig den andra lik. Det skiftar mellan snabbt handlagda skador till större skador som kräver mer utredning.

Snabba lösningar

Glenn Hermansson är på väg mot transportföretaget Bilfrakt KNS för att gå igenom en skada på en av firmans lastbilar.

– Jag jobbar som motortekniker och åker ofta ut till olycksplatserna, säger Glenn. Därefter jobbar vi för att allt ska lösa sig snabbt för kunden, antingen reparerar vi fordonen eller så blir det kontantersättning.
Mats Svensson är nöjd med avdelningen Skadeservice som det ser ut idag, men menar att de inte får luta sig tillbaka.

– Det våra kunder är nöjda med idag räcker inte imorgon, konstaterar han. Därför måste vi ständigt lyfta blicken. Utmaningarna i framtiden är främst digitalisering, urbanisering, klimatförändringar och delningsekonomi. Att vi är kundägda gör vårt jobb enklare. Vi har inga aktieägare som kräver avkastning. De inbetalda premierna förvaltas så att de kommer kunderna till nytta.