Största återbäringen hittills

– Kommer du med återbäringen?

En man ropar till vd Jens Listerö när han fotograferas på Drottninggatan i Karlshamn med den röda kuben som symboliserar precis detta. Att Länsförsäkringar Blekinges återbäring har satt sig i Blekingarnas medvetande är tydligt. I år är det dessutom en rekordstor summa som betalas ut.

– Det beror på att kunderna har varit varsamma, att vi har högkonjunktur och har vuxit, förklarar Jens Listerö. Senaste återbäringen var 2016 och den stora skillnaden nu är beloppet. 90 miljoner är väldigt mycket pengar och det kommer vi inte alltid kunna ge tillbaka, men extra roligt nu när bolaget firar
175 år. Det kan bli många hundralappar, kanske tusenlappar, extra i plånboken. Återbäringen är det yttersta beviset på hur ett kundägt bolag fungerar.

Inarbetade rutiner

Det är ett stort jobb att skicka ut brev, samla in kontouppgifter och vara förberedda att svara på frågor i samband med återbäringen.

– Vi jobbade hårt med rutinerna förra gången så nu är vi rustade, säger Jens Listerö. Samtidigt har vi vuxit sedan dess och för många kunder är det första gången. Vi tänker försöka hålla en återbäringsfrekvens på vartannat år. Det är rimligt om kunderna fortsätter jobba skadeförebyggande med brandskydd och elektroniska vattenbrytare till exempel.

Som kund hos Länsförsäkringar Blekinge blir du automatiskt delägare och får återbäring när bolaget gått extra bra. I år får försäkringskunderna dela på hela 90 miljoner kronor.

En rejäl summa

En av kunderna som får återbäring i år är JSB med huvudkontor i Karlshamn. Byggföretaget har tolv fastigheter och all byggverksamhet försäkrad. Återbäringen hamnar därför på över 200 000 kronor.



– Det är väldigt mycket pengar, säger Pether Fredholm, vd för JSB. Vi har haft hyggliga återbäringar tidigare, men aldrig på den här nivån. Det är ett bevis på att vi har mycket verksamhet igång och att det går bra för Länsförsäkringar Blekinge.

Nära kunderna

JSB har produktion i hela Sverige och är en av de stora aktörerna. Företaget tillverkar över 1 000 hyresrätter och 200–400 bostadsrätter om året. Därutöver byggs förskolor, skolor och kontor. JSB har varit kund länge och har inga planer på att byta.

– På JSB jobbar vi nära kunden och nära marknaden, precis som Länsförsäkringar Blekinge, fortsätter Pether Fredholm. Det är viktigt att man lär känna sina partners och att kontaktytorna är nära.

På frågan vad återbäringen ska användas till får vi svaret:
– Stölder är ett stort problem för oss, våra underleverantörer och uthyrningsfirmor. Årligen stjäls det för stora pengar ute på byggena så vi satsar bland annat på förebyggande åtgärder med digitala lösningar för övervakning. Återbäringen blir ett utmärkt tillskott.